اخبار جدید ایران و جهات

جدیدترین اخبار ایران و جهان به صورت لحظه ای در سایت اخبار جدید

اخبار جدید ایران و جهات

جدیدترین اخبار ایران و جهان به صورت لحظه ای در سایت اخبار جدید

سامانه کد یکتا مسکن

يكشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۲۲ ب.ظ

سامانه ملی کد یکتا املاک و اسکان کشور با آدرس amlak.mrud.ir جهت دریافت خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده و دارای اعتبار است.

ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان برای همه مردم اجباری است.

محمود محمودزاده درباره ثبت نام مردم در سامانه ملی املاک و اسکان با یادآور این‌که ۵ آذرماه سال گذشته اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و ماده ۵۴ الحاقیه مرتبط با خانه‌های خالی توسط مجلس تصویب و ابلاغ شد، اظهار کرد: این اقدام با دو هدف شناسایی خانه‌های خالی و شناسایی سکونت هموطنان مبنی بر این‌که در چه واحدی و در چه شهری است، عملیاتی شد

وی ادامه داد: این کار کمک می‌کند تا ابزار برنامه‌ریزی مسکن در کشور را در اختیار داشته باشیم. بر این اساس تمام سرپرستان خانوارهای شهری و روستایی، مالک یا مستأجر مکلف هستند اطلاعات تمام املاک مورد مالکیت خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند.

وی افزود: یک واحد مسکونی به‌عنوان محل اقامت اصلی تلقی شده و یک واحد دیگر هر خانوار در شهر غیر از محل سکونت به‌عنوان اقامتگاه فرعی در نظر گرفته خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ثبت ملک توسط مردم شامل تمام واحدها با هر کاربری (مسکونی، تجاری، اداری) می‌شود و چنانچه این املاک ۱۲۰ روز خالی باشند مشمول پرداخت جرایم مالیاتی خواهند شد.

همچنین پیش از این محمد اسلامی یادآور شد: سال گذشته اطلاعات ۱.۳ میلیون واحد مسکونی خالی به سازمان امور مالیاتی ارسال و با هدف کنترل قیمت مسکن، سامانه جامع املاک و اسکان راه اندازی شد.

وی تصریح کرد: در اجرای قانون جدید مجلس، از ۱۹ فروردین هر ایرانی دارای واحد مسکونی ، مکلف است با مراجعه به سامانه جامع املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی اطلاعات خود را وارد کند و با شناسایی واحدهای مسکونی خالی، این واحدها مکلف می‌شوند یا اجاره داده شوند یا به فروش برسند.

وی ادامه داد: این اقدام موجب توسعه عرضه مسکن و کاهش تلاطمات این بازار خواهد شد، ضمن اینکه با مالیات سنگینی که بر خانه‌های خالی وضع می‌شود، پول‌های سرمایه گذاری و سوداگری از بازار مسکن فاصله می‌گیرد و فقط پول‌های متقاضیان واقعی و مصرف کنندگان در بازار باقی خواهد ماند.

اسلامی هدف از قانون مصوب مجلس را فاصله گرفتن مسکن از بخش سوداگری اعلام کرد.

سوالات متدوال برای ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان (کد یکتا)

برای خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت به چه سامانه‌ای مراجعه کنم؟

پاسخ: سامانه ملی املاک و اسکان کشور با آدرس amlak.mrud.ir جهت دریافت خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده و دارای اعتبار است.

دفعه اولی هست که وارد سامانه می شود. پیغام می دهد کد ملی با شماره همراه سازگار نیست. چه کار باید بکنم؟

پاسخ: برای ورود به سامانه لازم است با یک شماره همراه که مالکیت آن برای کدملی شما ثبت شده باشد وارد سامانه شوید.

هنگامی که به سامانه وارد می شوم املاکی را در سامانه نشان می دهد که متعلق به من نمی باشد. در این مورد باید چکار کنم؟

پاسخ: در سامانه در قسمت تعیین تکلیف، گزینه “این ملک متعلق به من نمی باشد” را انتخاب نمایید.

هنگامی که وارد سامانه می شوم املاکی را در سامانه نشان می دهد که قبلا فروخته ام. در این باره چکار کنم؟

پاسخ: در قسمت تعیین تکلیف گزینه “کل ملک را واگذار کرده ام” یا “بخشی از ملک را واگذار کرده ام” را انتخاب نموده و مراحل بعدی را طی نمایید.

در قسمت فهرست کارها، یک ملک را دو بار به من نشان می دهد. چکار کنم؟

پاسخ: برای یکی از املاک تکراری به انتخاب خود در قسمت تعیین تکلیف گزینه “این ملک متعلق به من نمی باشد” را انتخاب کنید و در صورتی که بخشی از اطلاعات ملک دیگر نادرست یا ناقص است، اطلاعات آن را از طریق قسمت تعیین تکلیف تصحیح نمایید.

ملکی به نام من به عنوان مسکونی ثبت شده، اما این ملک تجاریست. در این مورد چه کار باید کرد؟

پاسخ: در قسمت اطلاعات ملک، نوع ملک و نوع کاربری آن را می توانید تغییر داده و کاربری و نوع آن را تعیین نمایید.

خانه به نام من است، اما مستاجر در آن سکونت دارد. چگونه این مورد را ثبت کنم؟

پاسخ: در قسمت تعیین تکلیف ملک بعد از انتخاب گزینه “من مالک هستم” و ورود اطلاعات ملک، در قسمت اطلاعات سکونت، گزینه “شخص دیگری ساکن است.” را انتخاب کرده و اطلاعات مستاجر خود را در آن وارد نمایید.

ملک را فروخته ام اما همچنان در بخش املاک تحت مالکیت آن را مشاهده می کنم. علت چیست؟

پاسخ: بعد از تایید خریدار وضعیت ملک به فروخته شده تغییر می یابد.

در سامانه نشان می دهد خانه من خالیست، اما خالی نیست. چکار کنم؟

پاسخ: در قسمت تعیین تکلیف ملک بعد از انتخاب گزینه “من مالک هستم” و ورود اطلاعات ملک، در قسمت اطلاعات سکونت، وضعیت سکونت ملک را مشخص نمایید.

ملک را فروخته ام یا ساکن دیگری در ملک من سکونت دارد، اما کد رهگیری ندارم. برای ثبت آن چه کنم؟

پاسخ: وارد نمودن کد رهگیری برای ثبت فروش یا سکونت ملک الزامی نیست.

می خواهم زمین خود را ثبت کنم. چه کنم؟

پاسخ: نوع ملک خود را به قطعه زمین تغییر دهید و اطلاعات مورد نیاز را ثبت نمایید.

در ثبت ملکم اشتباها اطلاعات نادرستی وارد کرده ام و ثبت نهایی هم کرده ام. برای ویرایش آن چه کنم؟

پاسخ: امکان ویرایش اطلاعات بعد از ثبت نهایی وجود ندارد. لازم است در وارد نمودن اطلاعات خود دقت لازم را به عمل آورید.

منظور از اقامتگاه اصلی و فرعی چیست؟

پاسخ: اقامتگاه اصلی اقامتگاهی است که در آن زندگی می کنید و اقامتگاه فرعی اقامتگاه دوم خانواده شماست.

وارد سامانه که می شوم فهرست املاک را به من نشان نمی دهد. علت چیست؟

پاسخ: لطفا ابتدا اقامتگاه اصلی خود را ثبت نمایید، سپس فهرست املاک شما قابل مشاهده خواهد بود.

اولین بار است که می خواهم وارد سامانه بشوم (یا رمز عبور خود را فراموش کرده ام). در صفحه سماوا میخواهم کد ملی خود را وارد نمایم، اما کد ملی وارد نمی شود. در این باره چکار باید کرد؟

پاسخ: لطفا اطمینان حاصل کنید از مرورگرهای به روز Google Chrome یا Mozilla Firefox استفاده می کنید.

مشخصات یکی از املاکم در سامانه نیست. چه کار کنم؟

پاسخ: لطفا در قسمت املاک تحت مالکیت روی گزینه افزودن ملک کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت نمایید.

یکی از املاکم را در تعیین تکلیف اشتباها زدم متعلق به من نمی باشد. چگونه آن را برگردانم؟

پاسخ: لطفا در قسمت املاک تحت مالکیت روی گزینه افزودن ملک کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت نمایید.

وضعیت سکونت ملکم تغییر کرده است. برای ثبت آن چه کار کنم؟

پاسخ: لطفا در قسمت املاک تحت مالکیت در کنار ردیف ملک خود روی گزینه ثبت یا تغییر ساکن کلیک کرده و وضعیت جدید سکونت ملک خود را ثبت نمایید.

ساکنان دیگر اقامتگاه خودم را چگونه ثبت نمایم؟

پاسخ: لطفا در قسمت اقامتگاه ها در کنار ردیف اقامتگاه مورد نظر، روی گزینه ساکنین کلیک کرده و مشخصات دیگر ساکنان اقامتگاه خود را ثبت نمایید.

اقامتگاه خود را در سامانه نمی بینم. چه کار کنم؟

پاسخ: لطفا در قسمت اقامتگاه ها روی گزینه افزودن اقامتگاه کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت نمایید.

می خواهم اقامتگاه خود را تغییر دهم. چگونه اقامتگاه قبلی خود را حذف کنم؟

پاسخ: لطفا در قسمت اقامتگاه ها در کنار ردیف اقامتگاه قبلی خود روی گزینه اتمام سکونت کلیک کرده و تاریخ پایان سکونت در آن را درج کنید. سپس مشخصات اقامتگاه جدید خود را ثبت نمایید.

جهت ورود به سامانه ثبت نام کد یکتا کلیک کنید

منبع

  • محمد جواد کوشکی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی