اخبار جدید ایران و جهات

جدیدترین اخبار ایران و جهان به صورت لحظه ای در سایت اخبار جدید

اخبار جدید ایران و جهات

جدیدترین اخبار ایران و جهان به صورت لحظه ای در سایت اخبار جدید

۵ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

سامانه جامع تجارت ایران

شنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۸ ب.ظ

جهت ورود به سامانه جامع تجارت ایران www.ntsw.ir کلیک کنید

راهنمای استفاده از سامانه جامع تجارت ایران


استفاده از فناوری در راستای تسهیل فرآیندها و افزایش سرعت انجام امور کسب‌وکارها از چند سال پیش شدت بیشتری گرفته است. این روزها سرعت اهمیت بیشتری پیداکرده است و البته چاشنی دقت تأثیر خاصی بر اهمیت آن گذاشته است. شاید حتی بتوان توسعه تجارت در عرصه بین‌الملل را مرهون تلاش‌هایی که در زمینه آسان‌سازی تجارت بین‌الملل شده دانست. یکی از مواردی که تأثیر زیادی در تسهیل تجارت در عرصه جهانی داشته و دارد، سامانه جامع تجارت ایران یا همان سامانه ثبت سفارش کالاست.

سامانه جامع تجارت، وقت تغییر فرا رسیده است

به‌واقع انجام تشریفات گمرکی و سرعت انجام مکاتبات و تبادل اسناد در این زمینه این روزها نقش مهمی در توسعه تجارت بین‌الملل، توسعه‌ی بازاریابی بین الملل و به دنبال آن توسعه اقتصادی کشور دارد. در کشور ما با توجه به نیازهای قانونی، اقدام به صادرات و واردات پیچیدگی‌های اداری خود را دارد و لازم است که اطلاعات و اسناد موردنیاز بین نهادهای مختلف رد و بدل شود. در حقیقت بوروکراسی سابق اداری دیگر جوابگوی دنیای مدرن تجارت نبود. به همین دلیل سامانه جامع تجارت ایران به آدرس ntsw.ir شکل گرفت و در دسترس عموم قرار دارد.

سامانه جامع تجارت ایران چیست و چه نقشی در اقتصاد بین الملل دارد؟

سامانه جامع تجارت ایران یک مکانیسم تسهیل‌کننده برای انجام امور بازرگانی است. در شرایطی که پیچیدگی‌های قانونی و اداری زیادی باعث شده که مسئله تجارت بین‌الملل به امری پیچیده تبدیل شود، نیاز به چنین سیستم‌های تسهیل گری به‌واقع احساس می‌شود. این سیستم‌های تسهیل گر دسترسی تجار را به بسیاری از فرصت‌ها آسان‌تر می‌کند.

آشنایی با سامانه جامع تجارت ایران

 

سامانه جامع تجارت ایران یکی از برنامه‌های دولت در راستای اجرای برنامه‌های دولت الکترونیک است که علاوه بر کاهش پیچیدگی‌ها، تسهیل و تسریع در انجام امور تجارت بین‌الملل، باعث کاهش فساد در اقتصاد و تجارت نیز می‌شود، بنابراین نباید کاربردهای این سیستم را نادیده بگیریم.

سامانه جامع تجارت ایران، قلب گمرک و بازرگانی

سامانه جامع تجارت آنلاین یا همان سامانه ثبت سفارش کالا، یک نوع از سامانه یکپارچه‌سازی و نظارت بر فرآیندها در تجارت است که قرار است پل ارتباطی بین تجار و بازرگانان، با دستگاه‌های ذی‌ربط در زمینه تجارت بین‌الملل باشند. این سامانه برای اولین بار در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۵ در دسترس کاربران قرار گرفت و به‌طور رسمی از آن بهره‌برداری شد. اکنون تجار و بازرگانان، اموری مثل ثبت سفارش کالا، اخذ مجوزهای ورود و استعلام کارت بازرگانی خود را با استفاده از این سامانه انجام می‌دهند.

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده در حال حاضر چنین سیستمی در ۷۳ مورد دیگر از کشورهای جهان نیز راه‌اندازی شده و هدف آن‌ها نیز کمک به تسهیل و تسریع انجام امور تجارت بین‌الملل است. البته ممکن است در این کشورها نحوه کار این سیستم‌ها با آنچه در ایران وجود دارد کمی متفاوت باشد.

سامانه جامع تجارت ایران به بخش‌های زیر تقسیم می‌شود:

  1. سامانه جامع تجارت
  2. سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا
  3. سامانه شناسه کالا
  4. سامانه سنجش اعتبار و رتبه‌بندی اعتباری
  5. پرتال ارزی یا نظام یکپارچه معاملات ارزی نیما
  6. سامانه جامع حمل‌ونقل
  7. سامانه جامع امور گمرکی

تصویر سامانه جامع تجارت ایران

 

جالب اینجاست که برخی از این بخش‌ها که اکنون زیرمجموعه سامانه جامع تجارت ایران هستند قبلاً هم وجود داشته‌اند، اما اکنون به‌صورت یکپارچه و هماهنگ فعالیت می‌کنند تا سرعت انجام مکاتبات، نقل‌وانتقال اسناد و اطلاعات و مدارک در کمترین زمان ممکن صورت گیرد. در واقع چنین سیستمی توانسته تشریفات و بوروکراسی‌های بیهوده و مشکل‌ساز را حذف کند و باعث کاهش مدت‌زمان و صرفه‌جویی در آن شود.

منظور از ثبت سفارش کالا چیست؟

همانطور که گفتیم ثبت سفارش کالا اکنون از طریق سامانه جامع تجارت ایران انجام می شود. طبق قانون کشور برای واردات کالا به کشور باید از طریق این سیستم ثبت سفارش انجام شود. این مجوز را سازمان وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می دهد که طبق آن ورود به یک کالا مجوز قانونی به دست می آورد ترخیص آن کالا از گمرک امکان پذیر می شود. البته بعضی از کالاها باید از سازمان های دیگر همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز تاییدیه بگیرند که انجام پیچیدگی های این امور از طریق سامانه جامع تجارت ایران به حداقل رسیده و آن را تسریع بخشیده است.

بخش‌های مختلف سامانه تجارت ایرانیان

 

تا چند سال پیش همه این امور به‌صورت حضوری انجام می‌شد، اما اکنون انجام این امور از طریق یک سامانه الکترونیکی امکان‌پذیر شده است. این سیستم حتی در زمینه حسابداری بازرگانی نیز تأثیرات خود را بجا می‌گذارد و تسهیل امور در زمینه حسابداری بازرگانی نیز به این شکل اتفاق می‌افتد. صورت های مالی نیز تحت تأثیر امور بین‌الملل و هزینه‌های آن دچار تغییراتی خواهند شد.

وظایف و مزایای سامانه جامع تجارت ایران چیست؟

بر اساس آنچه در اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیک ثبت‌شده است ۲ مورد زیر از مهم‌ترین وظایف سامانه جامع تجارت ایران به شمار می‌روند.

  1. تسهیل تجارت با استفاده از ابزارها، امکانات و مدل‌های استاندارد تجارت الکترونیک در سطح ملی و بین‌المللی
  2. ایجاد یک واحد تجاری مشخص و فراهم شدن زمینه برای تعاملات ملی و بین‌المللی در تجارت الکترونیک

اما سؤالی که در ادامه پیش می‌آید این است که سامانه جامع تجارت ایران چه مزایایی دارد و چطور می‌تواند باعث تسهیل در تجارت شود؟

این اتفاق در ۳ مرحله رخ می‌دهد. در مرحله اول حضور فیزیکی و تکرار در ارائه اطلاعات حذف می‌شود، سپس فرآیندهای بیهوده و غیرکاربردی به همراه اسناد بیهوده از فرآیند انجام امور حذف می‌شوند و درنهایت دسترسی به سامانه‌های بین‌المللی ایجاد می‌شود.

 

سامانه جامع تجارت الکترونیک

 

مزایای سامانه تجارت ایران برای بخش دولتی و بخش خصوصی

سامانه ثبت سفارش به‌طور مستقیم می‌تواند هم‌ روی بخش دولتی و هم ‌روی بخش خصوصی تأثیرات شگرفی به‌جا بگذارد که نباید از آن‌ها نیز گذشت.

مزایای سامانه جامع تجارت الکترونیک برای سازمان‌ها و نهادهای دولتی که به‌نوعی با اقتصاد بین‌الملل در ارتباط هستند، بسیار زیاد است. برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از سامانه جامع تجارت ایران به شرح زیر است:

  • تخصیص مؤثر و کارآمد منابع دولتی
  • اصلاح و بهینه‌سازی در منابع درآمد دولتی
  • افزایش امنیت، کاهش فساد و شفافیت در امور تجارت بین‌الملل
  • امکان استفاده از تکنیک‌های مدیریت ریسک

سامانه جامع تجارت ایرانیان همچنین برای بخش خصوصی نیز مزایای مختلفی به دنبال دارد. در ادامه برخی از این مزایا را مشاهده می‌کنید:

  • کاهش هزینه‌ها به‌واسطه کاهش زمان انجام امور
  • تسهیل و تسریع در انجام امور مربوط به اظهار و ترخیص کالا از گمرک
  • تخصیص کارآمد منابع
  • افزایش شفافیت برای استفاده‌کنندگان این سیستم

 

مزایای سامانه تجارت الکترونیک

 

سامانه جامع تجارت ایران، دریچه‌ای به سمت تجارت بین‌الملل

امور مربوط به دولت الکترونیک در سال‌های اخیر موردتوجه جدی دولت و در دستور کار اصلی این دولت قرار داشته‌اند که موجب پیشرفت‌های زیادی در زمینه تسهیل امور تجارت بین‌الملل شده‌اند. البته همچنان مشکلات زیادی در این راه وجود دارد تا به وضعیت ایده آلی در این زمینه دست پیدا کنیم، اما سامانه جامع تجارت ایران را می‌توان به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های مناسب در زمینه تسهیل تجارت در نظر گرفت.

 

  • محمد جواد کوشکی

سامانه کد یکتا مسکن

يكشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۲۲ ب.ظ

سامانه ملی کد یکتا املاک و اسکان کشور با آدرس amlak.mrud.ir جهت دریافت خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده و دارای اعتبار است.

ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان برای همه مردم اجباری است.

محمود محمودزاده درباره ثبت نام مردم در سامانه ملی املاک و اسکان با یادآور این‌که ۵ آذرماه سال گذشته اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و ماده ۵۴ الحاقیه مرتبط با خانه‌های خالی توسط مجلس تصویب و ابلاغ شد، اظهار کرد: این اقدام با دو هدف شناسایی خانه‌های خالی و شناسایی سکونت هموطنان مبنی بر این‌که در چه واحدی و در چه شهری است، عملیاتی شد

وی ادامه داد: این کار کمک می‌کند تا ابزار برنامه‌ریزی مسکن در کشور را در اختیار داشته باشیم. بر این اساس تمام سرپرستان خانوارهای شهری و روستایی، مالک یا مستأجر مکلف هستند اطلاعات تمام املاک مورد مالکیت خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند.

وی افزود: یک واحد مسکونی به‌عنوان محل اقامت اصلی تلقی شده و یک واحد دیگر هر خانوار در شهر غیر از محل سکونت به‌عنوان اقامتگاه فرعی در نظر گرفته خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ثبت ملک توسط مردم شامل تمام واحدها با هر کاربری (مسکونی، تجاری، اداری) می‌شود و چنانچه این املاک ۱۲۰ روز خالی باشند مشمول پرداخت جرایم مالیاتی خواهند شد.

همچنین پیش از این محمد اسلامی یادآور شد: سال گذشته اطلاعات ۱.۳ میلیون واحد مسکونی خالی به سازمان امور مالیاتی ارسال و با هدف کنترل قیمت مسکن، سامانه جامع املاک و اسکان راه اندازی شد.

وی تصریح کرد: در اجرای قانون جدید مجلس، از ۱۹ فروردین هر ایرانی دارای واحد مسکونی ، مکلف است با مراجعه به سامانه جامع املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی اطلاعات خود را وارد کند و با شناسایی واحدهای مسکونی خالی، این واحدها مکلف می‌شوند یا اجاره داده شوند یا به فروش برسند.

وی ادامه داد: این اقدام موجب توسعه عرضه مسکن و کاهش تلاطمات این بازار خواهد شد، ضمن اینکه با مالیات سنگینی که بر خانه‌های خالی وضع می‌شود، پول‌های سرمایه گذاری و سوداگری از بازار مسکن فاصله می‌گیرد و فقط پول‌های متقاضیان واقعی و مصرف کنندگان در بازار باقی خواهد ماند.

اسلامی هدف از قانون مصوب مجلس را فاصله گرفتن مسکن از بخش سوداگری اعلام کرد.

سوالات متدوال برای ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان (کد یکتا)

برای خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت به چه سامانه‌ای مراجعه کنم؟

پاسخ: سامانه ملی املاک و اسکان کشور با آدرس amlak.mrud.ir جهت دریافت خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده و دارای اعتبار است.

دفعه اولی هست که وارد سامانه می شود. پیغام می دهد کد ملی با شماره همراه سازگار نیست. چه کار باید بکنم؟

پاسخ: برای ورود به سامانه لازم است با یک شماره همراه که مالکیت آن برای کدملی شما ثبت شده باشد وارد سامانه شوید.

هنگامی که به سامانه وارد می شوم املاکی را در سامانه نشان می دهد که متعلق به من نمی باشد. در این مورد باید چکار کنم؟

پاسخ: در سامانه در قسمت تعیین تکلیف، گزینه “این ملک متعلق به من نمی باشد” را انتخاب نمایید.

هنگامی که وارد سامانه می شوم املاکی را در سامانه نشان می دهد که قبلا فروخته ام. در این باره چکار کنم؟

پاسخ: در قسمت تعیین تکلیف گزینه “کل ملک را واگذار کرده ام” یا “بخشی از ملک را واگذار کرده ام” را انتخاب نموده و مراحل بعدی را طی نمایید.

در قسمت فهرست کارها، یک ملک را دو بار به من نشان می دهد. چکار کنم؟

پاسخ: برای یکی از املاک تکراری به انتخاب خود در قسمت تعیین تکلیف گزینه “این ملک متعلق به من نمی باشد” را انتخاب کنید و در صورتی که بخشی از اطلاعات ملک دیگر نادرست یا ناقص است، اطلاعات آن را از طریق قسمت تعیین تکلیف تصحیح نمایید.

ملکی به نام من به عنوان مسکونی ثبت شده، اما این ملک تجاریست. در این مورد چه کار باید کرد؟

پاسخ: در قسمت اطلاعات ملک، نوع ملک و نوع کاربری آن را می توانید تغییر داده و کاربری و نوع آن را تعیین نمایید.

خانه به نام من است، اما مستاجر در آن سکونت دارد. چگونه این مورد را ثبت کنم؟

پاسخ: در قسمت تعیین تکلیف ملک بعد از انتخاب گزینه “من مالک هستم” و ورود اطلاعات ملک، در قسمت اطلاعات سکونت، گزینه “شخص دیگری ساکن است.” را انتخاب کرده و اطلاعات مستاجر خود را در آن وارد نمایید.

ملک را فروخته ام اما همچنان در بخش املاک تحت مالکیت آن را مشاهده می کنم. علت چیست؟

پاسخ: بعد از تایید خریدار وضعیت ملک به فروخته شده تغییر می یابد.

در سامانه نشان می دهد خانه من خالیست، اما خالی نیست. چکار کنم؟

پاسخ: در قسمت تعیین تکلیف ملک بعد از انتخاب گزینه “من مالک هستم” و ورود اطلاعات ملک، در قسمت اطلاعات سکونت، وضعیت سکونت ملک را مشخص نمایید.

ملک را فروخته ام یا ساکن دیگری در ملک من سکونت دارد، اما کد رهگیری ندارم. برای ثبت آن چه کنم؟

پاسخ: وارد نمودن کد رهگیری برای ثبت فروش یا سکونت ملک الزامی نیست.

می خواهم زمین خود را ثبت کنم. چه کنم؟

پاسخ: نوع ملک خود را به قطعه زمین تغییر دهید و اطلاعات مورد نیاز را ثبت نمایید.

در ثبت ملکم اشتباها اطلاعات نادرستی وارد کرده ام و ثبت نهایی هم کرده ام. برای ویرایش آن چه کنم؟

پاسخ: امکان ویرایش اطلاعات بعد از ثبت نهایی وجود ندارد. لازم است در وارد نمودن اطلاعات خود دقت لازم را به عمل آورید.

منظور از اقامتگاه اصلی و فرعی چیست؟

پاسخ: اقامتگاه اصلی اقامتگاهی است که در آن زندگی می کنید و اقامتگاه فرعی اقامتگاه دوم خانواده شماست.

وارد سامانه که می شوم فهرست املاک را به من نشان نمی دهد. علت چیست؟

پاسخ: لطفا ابتدا اقامتگاه اصلی خود را ثبت نمایید، سپس فهرست املاک شما قابل مشاهده خواهد بود.

اولین بار است که می خواهم وارد سامانه بشوم (یا رمز عبور خود را فراموش کرده ام). در صفحه سماوا میخواهم کد ملی خود را وارد نمایم، اما کد ملی وارد نمی شود. در این باره چکار باید کرد؟

پاسخ: لطفا اطمینان حاصل کنید از مرورگرهای به روز Google Chrome یا Mozilla Firefox استفاده می کنید.

مشخصات یکی از املاکم در سامانه نیست. چه کار کنم؟

پاسخ: لطفا در قسمت املاک تحت مالکیت روی گزینه افزودن ملک کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت نمایید.

یکی از املاکم را در تعیین تکلیف اشتباها زدم متعلق به من نمی باشد. چگونه آن را برگردانم؟

پاسخ: لطفا در قسمت املاک تحت مالکیت روی گزینه افزودن ملک کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت نمایید.

وضعیت سکونت ملکم تغییر کرده است. برای ثبت آن چه کار کنم؟

پاسخ: لطفا در قسمت املاک تحت مالکیت در کنار ردیف ملک خود روی گزینه ثبت یا تغییر ساکن کلیک کرده و وضعیت جدید سکونت ملک خود را ثبت نمایید.

ساکنان دیگر اقامتگاه خودم را چگونه ثبت نمایم؟

پاسخ: لطفا در قسمت اقامتگاه ها در کنار ردیف اقامتگاه مورد نظر، روی گزینه ساکنین کلیک کرده و مشخصات دیگر ساکنان اقامتگاه خود را ثبت نمایید.

اقامتگاه خود را در سامانه نمی بینم. چه کار کنم؟

پاسخ: لطفا در قسمت اقامتگاه ها روی گزینه افزودن اقامتگاه کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت نمایید.

می خواهم اقامتگاه خود را تغییر دهم. چگونه اقامتگاه قبلی خود را حذف کنم؟

پاسخ: لطفا در قسمت اقامتگاه ها در کنار ردیف اقامتگاه قبلی خود روی گزینه اتمام سکونت کلیک کرده و تاریخ پایان سکونت در آن را درج کنید. سپس مشخصات اقامتگاه جدید خود را ثبت نمایید.

جهت ورود به سامانه ثبت نام کد یکتا کلیک کنید

منبع

  • محمد جواد کوشکی

مشاهده وضعیت و استعلام سهام عدالت | samanese.ir

چهارشنبه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ۰۲:۳۰ ب.ظ

جهت مشاهده وضعیت و استعلام سهام عدالت اینجا کلیک کنید | samanese.ir

 

مشاهده پنل سهام عدالت panel.sahamedalat.ir

سهام عدالت سوالات زیادی برای مردم به وجود اورده است . سهام عدالت دغدغه بسیاری از مردم است . ازادسازی سهام عدالت باعث رشد این سهام شد . جزئیات جدید از نحوه مشاهده سهام عدالت را بخوانید .

بسیاری از دارندگان سهام عدالت اطلاعی از نحوه پیگیری سهام خود نداشته و برخی از مشمولان، بخشی از سهام عدالت خود را به فروش رسانده و قصد آگاهی از وضعیت فروش را دارند.

یکی از آسان‌ترین روش‌های استعلام و مشاهده دارایی سهام عدالت از طریق کدملی است. در این گزارش، نحوه پیگیری وضعیت سهام عدالت مشمولان با استفاده از کدملی توضیح داده شده است.

۱) در اولین مرحله باید عبارت سامانه سهام عدالت یا سایت سهام عدالت به نشانی  www.samanese.ir را در گوگل جستجو کنید و وارد سامانه سهام عدالت شوید.

۲) پس از ورود به سامانه، گزینه ورود به سامانه الکترونیکی سهام عدالت را انتخاب کنید.

۳) پس از مطالعه قوانین و مقررات سامانه استعلام سهام عدالت، گزینه «مطلب فوق را مطالعه نموده و می‌پذیرم» را تیک زده و پس از آن، بر روی ادامه کلیک کنید.

۴) پس از طی کردن مراحل گفته‌شده، کدملی خود را در کادر بزرگی که در تصویر مشاهده می‌کنید، وارد و در کادر کوچک‌تر، کد امنیتی سیستم را وارد کرده و پس از آن، بر روی ادامه کلیک کنید. اگر مشمول سهام عدالت محسوب نشوید، با اخطاری با این مضمون مواجه می‌شوید: مراجعه کننده گرامی، شماره ملی وارد شده در فهرست سهام داران ثبت نام شده سهام عدالت، موجود نمی‌باشد. با تشکر، لطفا از سامانه خارج شوید.

۵) اگر سهام عدالت به شما تعلق گرفته است، باید نام و نام خانوادگی درست را انتخاب کرده و عبارت ادامه را انتخاب کنید.

۶) پس از طی ۵ مرحله بالا، نام پدر خود را از بین سه گزینه‌ای که نمایش داده شده انتخاب کرده و بر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

۷) سپس سال درست تولد خود را انتخاب کرده و بازهم بر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

۸) در مرحله هشتم باید شماره شناسنامه خود را انتخاب کنید. باید دقت کرد که اگر هیچ یک از گزینه‌ها شامل شماره شناسنامه شما نیست، گزینه خط تیره را انتخاب کنید.

۹) پس از طی تمامی این مراحل، اطلاعات هویتی نمایش داده می‌شود و پس از مطالعه در صورت صحیح بودن اطلاعات، باید گزینه تایید و ورود انتخاب شود.

۱۰) سپس صفحه شخصی نمایش داده می‌شود و برای مشاهده برگه سهام عدالت باید از بین گزینه های موجود، گزینه مشاهده صورت وضعیت دارایی سهام انتخاب شود.

۱۱) در آخرین مرحله، برگه سهام نشان داده می‌شود و در بالای صفحه می‌توانید ارزش اسمی سهام و پایین‌تر از آن وضعیت واریز سود، تعداد، زمان و مبلغ سودهای واریزی تا به امروز را مشاهده کنید.

منبع

  • محمد جواد کوشکی

پرداخت قبض اینترنتی بانک ملت bill.bpm.bankmellat.ir

سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۱۰ ق.ظ

ورود به سامانه پرداخت قبض اینترنتی بانک ملت bill.bpm.bankmellat.ir

جهت پرداخت قبوض برق،گاز،آب،تلفن و سایر قبض های اینترنتی می توانید از درگاه پرداخت اینترنتی بانک ملت به آدرس bill.bpm.bankmellat.ir مراجعه کنید و با وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت به صورت آنی پرداخت را انجام دهید.

منبع

  • محمد جواد کوشکی

سامانه رهگیری مرسولات پستی

شنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۰، ۰۵:۲۶ ب.ظ

ورود به سامانه رهگیری مرسولات پستی newtracking.post.ir

سامانه رهگیری مرسولات پستی

 

پیگیری مرسولات پستی از خدمات کاربردی اداره پست است که مشتریان با استفاده از این امکان می‌توانند اطلاعاتی نظیر مشخصات مرسوله را اعم از تاریخ و ساعت پذیرش مرسوله از طرف پست، نام فرستنده و گیرنده، وزن و هزینه ارسال مشاهده کنند.

برای پیگیری یا به ‌اصطلاح رهگیری مرسولات پستی چند راه پیش روی شماست. در این مطلب تمام این راه‌ها را با جزئیات کامل تشریح خواهیم کرد.


پیگیری با استفاده از شماره بارکد

وقتی بسته پستی را تحویل پست می‌دهید، یک شماره مشخص به نام شماره بارکد دریافت می‌کنید. این شماره ۲۰ رقمی در قالب یک رسید به شما داده می‌شود. تفاوتی نمی‌کند که نوع بسته شما چه باشد، تنها نکته این است که این شماره مختص مرسولاتی است که به صورت پیشتاز ارسال می‌شوند. حال، شما بسته پستی خودتان را ارسال کرده‌اید و یک شماره در اختیار دارید. این کد و شناسه در رسید پستی و با عنوان شناسه قبض موجود است که در تصویر زیر با کادر زرد رنگ مشخص شده است:

کد و شناسه در رسید پستی

 

مرحله بعد مراجعه به سایتی است که شرکت پست برای پیگیری مرسولات پستی در نظر گرفته است. با وارد کردن آدرس newtracking.post.ir وارد وب‌سایت مربوطه می‌شوید.

 

 

در صفحه‌ای که پیش روی شما باز می‌شود، بخشی برای وارد کردن شماره مرسوله وجود دارد. شماره مرسوله همان شماره بارکد است که هنگام پست کردن بسته خود، دریافت کرده‌اید. کافی است آن را وارد کنید و روی علامت جست‌وجوی زرد رنگ کلیک کنید تا از آخرین وضعیت و جزئیات ارسال بسته خودتان مطلع شوید.

سامانه رهگیری مرسولات اداره پست

 

حال مشخصات اولیه مرسوله نمایش داده می‌شود. در این بخش می‌توانید اطلاعات زیر را مشاهده کنید:

  • تاریخ و ساعت تحویل مرسوله به پست
  • نوع سرویس
  • دفتر پستی مبدا
  • مبدا و مقصد
  • نام گیرنده و نام فرستنده
  • کدپستی گیرنده و فرستنده
  • وزن و هزینه پست
  • تاریخ و ساعت آخرین مکان مرسوله که ثبت شده است
  • نقطه پستی
  • نام مامور پست (نامه‌رسان)
  • تصویر مامور پست
  • رویداد یا وضعیت فعلی مرسوله
  • امضا و نام گیرنده مرسوله

شرکت پست برای سهولت دسترسی به این اطلاعات راه‌های دیگری نیز در اختیار مشتریان خود قرار داده است که در ادامه می‌آید.

  • پیگیری با پیامک

اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشید، راه پیگیری با پیامک بهترین گزینه است. برای این کار، حرف R را در متن یک پیامک جدید تایپ کنید و در کنار آن کد ۱۰ یا ۲۰ رقمی مرسوله خودتان را وارد کنید. این پیامک را به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کنید. وضعیت بسته و راهنمای آن برای شما ارسال می‌شود.

  • پیگیری مرسولات سازمانی نظیر گواهینامه و کارت سوخت

یک راه دیگر هم برای پیگیری بسته‌های پستی وجود دارد. آن هم برای مواقعی است که بسته ارسالی یا دریافتی شما، شامل شناسنامه، کارت خودرو، گواهینامه، مرسولات نظام وظیفه و ابلاغیه دیوان عدالت اداری باشد. در این صورت باید وارد سامانه‌ای شوید که مخصوص رهگیری مرسولات سازمانی است. آدرس  najatracking.post.ir را وارد کنید تا وارد سایت مربوطه شوید.

 

 

در این مرحله ابتدا باید نوع سند خودتان را مشخص کنید. با انتخاب هر کدام از اسناد، اطلاعات مربوط به همان سند را باید وارد کنید. مثلا اگر قصد رهگیری گواهینامه را دارید باید شماره کارت ملی داشته باشید و اگر می‌خواهید بدانید کارت سوختتان در چه وضعیتی است، باید شماره VIN خودرو را وارد کنید. با تایید اطلاعات می‌توانید نتیجه را مشاهده کنید.

  • ستاره مربع‌ها

 یک راه دیگر هم برای پیگیری گواهینامه، کارت پایان خدمت، گذرنامه و… وجود دارد. کافی است کد ستاره ۱۱۰ مربع (*۱۱۰#) را وارد کنید. در مرحله بعد، گزینه پلیس+۱۰ را انتخاب کنید و وقتی وارد آن شدید، گزینه وضعیت مدارک را ثبت کنید. در نهایت هم نوع مدرک را مشخص کرده و از وضعیت آن باخبر می‌شوید.

  • علت برگشت مرسولات چیست؟

مرسولات پستی که به عللی از جمله نقص نشانی گیرنده، عدم مراجعه گیرنده برای دریافت مرسوله ثبتی، نقل مکان گیرنده محترم، شناخته نشدن گیرنده در نشانی مندرج روی مرسوله، فوت گیرنده و… توزیع نشود به فرستنده مرسوله بازگردانده می‌شود.

منبع

  • محمد جواد کوشکی